České dráhy wraz z wejściem w życiu rozkładu jazdy 2025/2026 w grudniu planują uruchomienie aż trzech bezpośrednich połączeń kolejowych z Pragi do Kopenhagi. Dziś podróż koleją między tymi miastami jest możliwa tylko z przesiadką w Hamburgu i trwa aż 13 godzin.
Jak informowaliśmy was na łamach “Rynku Kolejowego” w lutym, České dráhy, narodowy czeski przewoźnik kolejowy zapowiedział uruchomienie bezpośrednich połączeń kolejowych z Pragi do Kopenhagi przez Berlin i Hamburg. Wówczas nie było jednak wiadomo, kiedy dokładnie to nastąpi. Nie była również znana częstotliwość kursowania pociągów. Jak informuje portal Zdopravy.cz, narodowy przewoźnik wraz z zagranicznymi partnerami uruchomi nowe pociągi już w rozkładzie jazdy 2025/2026, jednak nie wraz z jego wprowadzeniem, a we wrześniu, kiedy nastąpi testowy przejazd na całej trasie. Wiadomo jednocześnie, że będą to od razu trzy pary pociągów na dobę!
Odjazdy z dworca głównego w Pradze do Kopenhagi zaplanowano na 6:31, 10:31 i 16:31. W przeciwnym kierunku pociągi mają wyruszać o 11:25, 17:25 i 21:25. Oznacza to, że w przypadku jednej pary pociągów mówimy o jeździe nocą. Całkowity czas przejazdu wyniesie na razie 11,5 godziny, jednak z czasem ulegnie znacznemu skróceniu, tj. do ok. 9 godzin, a to za sprawą dwóch inwestycji – oddania do użytku tunelu Fehmarnbelt, który zapewni oszczędności czasowe rzędu 2 godzin (jest to perspektywa końca obecnej dekady), oraz realizacji prac pomiędzy Dreznem a Berlinem. Połączenia mają być obsługiwane z wykorzystaniem
składów push-pull ComfortJet, które dostarcza konsorcjum Siemens Mobility – Škoda Group.
Przypomnijmy, że budowa tunelu Fehmarnbelt, który będzie najdłuższym tunelem kolejowo-drogowym na świecie, ruszyła w 2020 roku. Będzie on liczył blisko 18 kilometrów długości. Znajdą się w nim dwutorowa linia kolejowa o prędkości eksploatacyjnej 200 km/h oraz droga szybkiego ruchu w układzie 2x2. Efektem inwestycji będzie powstanie spójnego ciągu komunikacyjnego, który połączy Hamburg i Lubekę z Kopenhagą i Malmö z przebiegiem zbliżonym do linii prostej.
Założenia inwestycji opisywaliśmy szerzej na łamach “Rynku Infrastruktury” w ubiegłym roku. Wówczas wyprodukowany został pierwszy spośród 79 elementów, które będą sukcesywnie zatapiane, a następnie połączone i zasypane złożoną z piasku i żwiru warstwą ochronną.
Trzeba sobie jednak powiedzieć jasno – nawet realizacja wszystkich planowanych inwestycji na ciągu linii kolejowych łączących Pragę z Kopenhagą nie zapewni wciąż dużej konkurencyjności pod względem czasu przejazdu dla pasażerów podróżujących w pełnej relacji. Znacznie wygodniejszy będzie dla nich bowiem przelot samolotem. Z drugiej strony czas przejazdu rzędu 9 godzin byłby naprawdę atrakcyjny w kontekście przejazdu pociągiem nocą – odjazd z Pragi ok. 23:00 z przyjazdem do stolicy Danii w okolicach godziny 8:00 wydaje się naprawdę nęcącą perspektywą. W przyszłości czas przejazdu pomiędzy Czechami a Niemcami mógłby ulec dalszemu skróceniu, ponieważ nasi południowi sąsiedzi od lat przymierzają się do budowy linii KDP, łączącej Pragę, Ústí nad Labem i Drezno.